“Kendime vakit ayırmam gerçekten mümkün mü?”
“Onca sorumluluğuma rağmen mi?”
“Kendi işlerimi vaktinde hallettim diyelim. Bir de çocuğum, eşim ve diğer sorumluluklarım var. Onları nasıl organize edebilirim ki?”
Dediğinizi duyar gibiyiz.
Evet, kendimize vakit ayırmamız elbette mümkün.
Birbirinden farklı onlarca işi organize etmenin bir yöntemi
var.
Ve evet, sorumluluğumuzda olan diğer konuları da bir düzene oturtup hayatımızda birçok şeye yetişebiliriz.
Peki nasıl?
İnsan zamanının çok olmasını ister. Zaman arttıkça daha çok iş yapabileceğini,
üzerine düşen sorumluluklara yetişebileceğini düşünür.
“O kadar çok
sorumluluğum var ki keşke izin günlerim daha fazla olsa!”
“Eşim biraz yükümü alsa!”
“Keşke benden bir tane daha olsa da diğer işlere de o koştursa.” diye düşünür.
Ancak yanıldığımız bir nokta olabilir mi?
Gerçekten zamanımın yetmemesi bunlarla ilgili midir? Eğer günü doğru planlayamıyor, zaman yönetiminin detaylarını bilmiyorsak, gün 48 saate çıksa bile bize yetmeyecektir. Çünkü öz problem bizimle alakalıdır. Problem zamanın miktarı mıdır yoksa niteliği mi? Peki zamanı nasıl nitelikli kullanırız?
1)Önceliklerini Belirlemek
En çok düştüğümüz hata, belki de zamanın yetmemesinin ana
sebebi, önceliklerimizi belirlemek.
Örneğin; Yapılacak üç tane işi ele alalım. Bunlardan biri kolay yaptığımız ve yapmayı sevdiğimiz bir iş. Diğeri sorumluluğumuz yani yapmak zorunda olduğumuz, bir diğeri ise acil yapmamız gereken bir iş olsun.
Eğer ilk olarak yapmayı sevdiğimiz ve kolay olandan
başlarsak, vakit azalacak ve acil olan işe çok vakit kalmayacaktır. Dolayısıyla
kalan zamanda acil olan işi yetiştirmeye çalışacağımız için yaptığımız işi
telaşlı yapmamıza ve hatalarımızın artmasına sebep olacak. Bütün bunlardan
sonra da asıl sorumluluklarımıza kalan vakitte yorgun hissedeceğiz ve sanki
hiçbir şeye yetişemediğimiz algısı oluşacak. Aslında bu tamamıyla bir zan. Bir
şeyleri telaşlı ve sıkışık yapmaya çalıştığımız için bu sonrasındaki ruh halimizi
de etkileyecektir. Yetişemediğimizi düşündükçe bir şeyleri yapmaktan
vazgeçeceğiz böylelikle işlerimiz birikmeye ve yetişmesi daha zor olan bir hal
almaya başlayacak. Yani birçok problemimizin ana kaynağı, yapmayı
sevdiklerimize yaklaşıp yapmayı sevmediklerimizden uzaklaşmamız. Bu yüzden ilk
önceliklerimizi belirlemeli ve bir sıralama yapmalıyız. “Önce hangisinden
başlayacağım?”
Birçok şeye yetişebilen, farklı konularda sorumlulukları
olan ve bunu başarabilen insanlar var değil mi?
Deneyimsel Tasarım Öğretisi der ki, başarılı olan
insanlardan deneyim transferi alabiliriz. Demek ki bu mümkün, sadece
yöntemini bilmeye ihtiyacımız var.
Önceliklerimizi belirlemek için sırasıyla şunları
yapabiliriz;
·
Tüm yapılacakları bir yere not almak
· Onları sınıflandırmak;
Acil Olanlar
Önemli İşler
Yapılması Gereken Ama Acil Olmayan
Yapılmasa da Olabilir ama Yapılsa İyi Olur
·
Ve sırasıyla işlerimizi organize ettikten sonra
yapmamız gerekene hemen başlamak.
2) Güne Üretimle ve Er Başlamak
Güne er başlamak,
erken kalkmak, günün henüz ilk saatlerindeyken pratik birkaç işimizi bitirmiş
olmak, bunlar günümüzün geri kalanını fazlasıyla bereketlendirecektir.
Eğer bir şeylere yetişemediğimizi düşünüyorsak bu bizim
hızımızla ya da zamanın yeterli olmasıyla ilgili değildir. Zamanımızın azını
üretime ayırdığımızın işareti olabilir.
Sabahları en azından beş-on dakika erken kalkmak bile bize
büyük konfor sağlayacaktır. O beş-on dakika sabah ritüellerini erkenden
bitirmemize sebep olacağı için bize fazladan vakit kazandıracaktır. Bunu istikrarlı bir şekilde devam ettirdiğimizde
hayatımızdaki farkı gözle görünür biçimde hissetmeye başlayacağız. Zaman erken kalktığımız beş dakikalar
yerini yarım saatlere, ardından bir saatlere bıraktığında işlerimizin kolayca
hallolduğunu, kalan zamanla dinlendiğimizi bile göreceğiz.
3)Yapacağımız İşi Parçalara Bölmek
Vaktimizi bereketlendirdikten sonra yapacağımız işleri hızlandıracak
bir ipucu;
Yapacağımız işi parçalara
bölmek.
Bir dalı mı kırmak daha kolaydır yoksa bir deste dalı mı?
Yapacağımız şeyi birkaç parça haline getirip çok ufak bir
kısmıyla, hemen başlarsak bitirmek de daha kolay olacaktır. Birden bir işin
başına geçtiğimizde tamamını bitirmeye çalışmak yüksek konsantrasyon ve zaman
isteyecektir. Bu tıpkı büyük bir lokmayı bir anda yutmaya çalışmaya benzer.
Ancak küçük parçalara ayırıp er davranıp hemen ufak bir kısmını halletmek
sonrasında o işin başına geçtiğimizde bizi hızlandıracaktır. Çünkü çoktan bir
kısmına başladık bile!
İnsan isterse her şeyi yapabilir yeter ki yöntemini bilsin.
Zamanı daha iyi yönetmek, başarının, doğru hamlenin stratejilerini öğrenmek için, Başarı Psikolojisi seminerimize davetlisin.
İnsanların zamanla yarıştığı bu dönemde zamanını yönetebilmesi için çok güzel stratejiler. Teşekkür ederiz :)
YanıtlaSilÇünkü öz problem bizimle alakalıdır.Teşekkür ederiz 💜
YanıtlaSilVakti bir şeylere yetiştirmekte gerçekten zorluk yaşıyorum. Yapılacaklar belli oluyor zaman da yetermiş gibi duruyor ama ne oluyorsa günün sonunda çoğunu yapamadığımı görüyorum. Umarım şu öncelikleri belirlemeyle ilgili stratejinizi uygulayabilirim. Çok güzel, çok teşekkür ederim. Farkındalığım oluştu...
YanıtlaSilGüzel bir yazı olmuş. Sürekli yaşadığımız bir problem hakkında farkındalık oluşturdu. Fayda görmek dileğiyle. Elinize sağlık..
YanıtlaSilBaşlıklara ayrılması güzel olmuş
YanıtlaSilEvet herseyde oldgu gibi zamanında bereketsiz olduğu bir dönemde yaşıyoruz.. bu güzel stratejiler için çok teşekkürler..
YanıtlaSilKolay görünen önemli detaylar, hepsini birleştirince büyük fark göreceğimiz ortada. Deneyelim o zaman. Yazı için teşekkürler:)
YanıtlaSilFaydalı bir yazı olmuş
YanıtlaSilOysa zaman o kadar büyük ve o kadar uzun ki..
YanıtlaSilKaleminize sağlık ne güzel hatirlatmissiniz.
Elinize saglik cok güzel yazmisin
YanıtlaSilFarkındalık oluşturan bir yazı olmuş çok teşekkürler.
YanıtlaSilÇok güzel ve faydalı bir yazı, teşekkürler
YanıtlaSilYöntemini bilince bütün sorunların çözümü nasıl da kolaylaşıyor. Yöntem verdiğiniz için teşekkürler
YanıtlaSilO kadar detay detay ve strateji veren bir yazı ki... Emeğinize sağlık, çok güzel bir yazı olmuş :)
YanıtlaSilZamanın kıymetini bilmek ve zamanımızı bereketlendirmek asıl meselemiz. Hatırlattığınız için teşekkürler🌸
YanıtlaSilHarika, teşekkürler
YanıtlaSilYine ÖLÇÜ vermiş.
YanıtlaSilDTÖ ne bayılıyorum
Zamanın değerini ancak kaybettiğimizde anlıyoruz
YanıtlaSilUygulayabilecek çok hap bilgiler bunlar👍teşekkürker…
YanıtlaSilTabi arka plandaki organizasyonun mumhteşem işlemesinden kaynaklı…emeğinize yüreğinize sağlık🤲🌷
HTC
YanıtlaSilGünümüzde bir çok insanın derdi zamanı
yetiştirememesi. Hayata er başlamak, önem sıralaması yapmak, azı önemsemek
Her işi kusursuz yapmaya çalışmamak. Bu ölçülerde davranışlar bizim zamanımızı doğru kullanmamızı sağlıyor.
Güzel tavsiyeler
YanıtlaSilkim kimdir çok önemli
YanıtlaSilÇok faydalı bir içerik olmuş ellerinize sağlık
YanıtlaSilÇok faydalı bir yazı oldu çok teşekkürler..
YanıtlaSilAcil Olanlar
YanıtlaSilÖnemli İşler
Yapılması Gereken Ama Acil Olmayan
Yapılmasa da Olabilir ama Yapılsa İyi Olur
her şey tanımlamayla başlıyor...
YanıtlaSilZamanın insana ve yaptığın işe teması gerçekten çok kıymetli.
YanıtlaSilİşin gerçeğini bilmek, insanı güçlü kılıyor ... teşekkür ederiz...
YanıtlaSilZamanın genişlemesi gerçekten mümkün mü
YanıtlaSilAma çok güzel bir yazı
YanıtlaSil